RECEPT: Rendang Padang

Na een week vertoefd te hebben in Italië, ben ik weer terug in Nederland. Een lekkere pasta gaat er altijd in, maar voor een lekkere Indische hap kun je me ook altijd wakker maken. 

(c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Indisch koken heb ik van mijn moeder geleerd. Ik stond thuis vaak met mijn snuit boven de pannen alle lekkere luchtjes op te snuiven en fungeerde vaak als souschef.

Dit heb je nodig:

  • 2 uien, fijn gesneden
  • 6 tenen knoflook
  • 1 lombok (of meer als je van pittig houdt)
  • 3 kimiri nootjes
  • 1 stengel sereh
  • 4 blaadjes daun jeruk perut 
  • 1 schijf jahe (vingerlengte)
  • 1 stuk koenier (vingerlengte)
  • 1 schijf laos (vingerlengte)
  • 1,5 kilo runderlappen
  • 1/2 kokosblok en/of blikje santen
  • 8 el kokosrasp
  • zout naar smaak

(c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

(c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Wat moet je doen?

Ui, knoflook, lombok en koenier fijn maken in een hakmachine. Kemirinootjes platstampen, sereh kneuzen en op laag vuur in de pan doen. Ikzelf maak eerst gaatjes in de laos en jahe en doe deze vervolgens met de rest van de kruiden in de pan. 

(c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Ondertussen het vlees in stukken snijden en vervolgens voorzichtig omscheppen, zodat de kruiden goed kunnen intrekken. Indien nodig zout toevoegen naar smaak. Water toevoegen tot het vlees onderstaat en minstens 2,5 uur laten sudderen tot het zacht is. Als het vlees zacht is, voeg je een halve kokosblok toe en/of een blikje santen.

In een aparte pan verwarm je op laag vuur 8 eetlepels kokosrasp. Dit heeft je aandacht nodig, dus blijf erbij staan. Voorzichtig omscheppen tot de kokos een bruine kleur heeft. Wat ik zelf lekker vind, en geleerd heb van mijn moeder, is om de kokosrasp daarna nog fijner te malen met een vijzel. Wanneer dat klaar is, voeg je de kokosrasp bij het vlees en schep je het voorzichtig om. Deksel erop en nog even een paar minuten laten sudderen en klaar is kees! 

(c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Variaties
Ik vind redang op deze manier het lekkerst. Samen met witte rijst en sajur lodeh. Het is maar net wat je lekker en/of gewend bent.

Selamat makan! En heb je het zelf gemaakt? Laat het me weten; ik ben heel benieuwd. Evenals tips: altijd welkom!

Live ~ Laugh ~ Love
W&

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

5 thoughts on “RECEPT: Rendang Padang

  1. Indonesisch eten is zeker lekker! Ik werk zelf in een indonesisch restaurant en het eten daar is super lekker! Ook de rendang! haha. Heb je wel eens semoer of ajam ritja geprobeerd? Ook allebei erg lekker.

  2. Hi! I would like to invite you to check out our site mytaste.be . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

Leave a Reply

