RECEPT: Frikadel Pan Met Frisse Atjar

Liefde gaat door de maag. Maar wie denkt dat hij voor Indisch eten de hele dag in de keuken moet staan, heeft het mis. Dit recept is ideaal voor als je wat mensen over de vloer hebt. Eenvoudig, lekker en bovendien binnen no time klaargemaakt. Kind kan de was doen, wat wil je nog meer? 

 (c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Indisch koken is er met de paplepel ingegoten. Toen mijn moeder zwanger was van mij at ze vaak Indisch eten en werkte ze aardig wat lepels sambal weg. Dus 3x raden waar ik die pit vandaan heb ;)

In een handomdraai weet mijn moeder de lekkerste (Indische) recepten op tafel te toveren. Onze Indische familie heeft een grote liefde voor koken en lekker eten. Vandaag sta ik in de keuken en deel ik mijn versie van frikadel pan met frisse atjar.

Dit heb je nodig:

Frikadel pan

  • 1 kg kruimige aardappelen (geschild)
  • 500-600 gr half-om-half gehakt
  • 2 eieren
  • 6 teentjes knoflook  
  • zout, peper, (snufje) nootmuskaat
  • (knoflook)olie en/of boter

Frisse atjar

  • 1 komkommer, in blokjes gesneden
  • 250 gram rode mini pruimtomaatjes, oranje mini pruimtomaatje en gele cherrytomaatjes (gehalveerd of in kwarten gesneden)
  • 1 bos radijsjes (in plakjes gesneden)
  • ca. 3 tot 4 eetlepels azijn
  • zout en peper naar smaak
(c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Wat moet je doen?

Frikadel pan
Aardappels schillen, halveren en koken. Vervolgens goed af laten koelen en  stampen. Gehakt toevoegen aan de gestampte aardappelen. Eieren breken (ik klutste de eieren eerst in een aparte kom en deed het daarna bij pas bij het gehakt) en de knoflook boven het mengel uitpersen. Op smaak brengen met wat zout, peper en een snufje nootmuskaat.  Goed omscheppen en vervolgens overscheppen in een overschaal. Voorzichtig aandrukken en met een vork kleine gaatjes prikken. Daarna besprenkel je het geheel met een klein beetje (knoflook)olie (boter kan ook, maar ik vond knoflookolie lekkerder). Oven voorverwarmen op 180 graden. Ovenschaal in de oven schuiven voor ca. 40 minuten. 

Frisse atjar
Komkommer in blokjes snijden en tomaatjes halveren (of in kwarten gesneden). Radijsjes in plakjes snijden en alle groenten in een kom leggen. 3 tot 4 eetlepels azijn toevoegen en op smaak brengen met wat zout en peper. Laten rusten in de koelkast en opdienen wanneer je aan tafel gaat.

 (c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Variaties
Er zijn Indische tantes en/of ooms die graag kaas of selderij toevoegen aan de frikadel pan. Het is maar net wat je gewend bent of lekker vind. Ik vind het bijvoorbeeld lekker met witte rijst, maar nasi kuning (gele rijst) kan natuurlijk ook.

Selamat makan! En heb je het zelf gemaakt? Laat het me weten; ik ben heel benieuwd. Evenals tips: altijd welkom!

Live ~ Laugh ~ Love
W&

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

Leave a Reply

