Run, Wen, Run! [1]

Afgelopen zondag ben ik weer begonnen met hardlopen. Zoals je vanochtend al kon lezen, liep ik in 2011/2012 zo’n drie keer per week. Vaak was dat per keer zo tussen de vijf en zeven kilometer. Een enkele keer zat ik tegen de tien kilometer aan. In 2012 liep ik voor het eerst een hardloopwedstrijd; namelijk de Mariekenloop.

Afgelopen jaar stond het hardlopen op een laag pitje, maar trok ik in plaats van mijn hardloopschoenen vaker mijn skates aan. Ik heb besloten om het hardlopen weer op te pakken. Onder de noemer ‘Run, Wen, Run’, neem ik je mee met al met hardloopavonturen. Zo kun je lezen hoe het mij vergaat tijdens mijn trainingen in de aanloop naar een nieuwe hardloopwedstrijd, maar ook zal ik mijn mijn tips en tricks delen. Let op: ik ben geen expert, maar sharing is caring right?

Bron
Bron

#1 Run, Wen, Run! – Waarom?
Ik ren niet omdat ik wil afslanken. Ik ren om fit te blijven. Ik heb nu eenmaal aanleg om dik(ker) te worden en daardoor vind ik het belangrijk om in beweging te blijven. Het is helaas geen weer meer om te skaten, dus daarom heb ik besloten om naast mijn dagelijkse oefeningen, het hardlopen weer op te pakken.

#2 Run, Wen, Run! – Doel
Mijn doel is om doormiddel van een goed schema, minstens vijf kilometer aan één stuk hard te lopen. Dat zal gaan met ups en downs, maar ik ben er van overtuigd dat ik het kan. In het voorjaar wil ik weer een hardloopwedstrijd lopen. Ik denk aan de Electric Run of aan de The Color Run. Maar ook de grachtenloop in Haarlem is een optie.

#3 Run, Wen, Run! – Schema
Ik ren (net zoals in 2011/2012) volgens het schema en bijhorende podcasts van Evy Gruyaert. Deze Start to Run podcasts zijn gratis en kun je hier downloaden. Evy is tijdens de lessen je persoonlijke coach, vertelt je precies wat je moet doen én zorgt voor de perfecte muziek.

#4 Run, Wen, Run! – Warming-up & cooling down
Stijve hark of niet, een goede warming-up & cooling down is van groot belang. Het verkleint de kans op blessures en spierpijn. Ik zeg: DOEN! Hier kun je meer informatie vinden over een goede warming-up / cooling down.

Bron
Bron

#5 Run, Wen, Run! – Hardloopschoenen
Goede hardloopschoenen zijn belangrijk, maar niet goedkoop. Het is een investering die je moet doen, maar waar je veel plezier van zult hebben. Laat je adviseren bij bijvoorbeeld Run2Day. Ik draag hardloopschoenen van Asics (GT-2170). Deze zitten prima en lopen erg lekker!

#6 Run, Wen, Run! – Hardloopkleding
Bij Run2Day kun je ook advies krijgen functionele hardloopkleding. Dat overigens absoluut niet duur hoeft te zijn. En wat maakt jou het uit hoe je eruit ziet tijdens het lopen? Als je je maar goed aankleedt. Tips over zichtbaarheid en de juiste kleding, vind je hier.

#7 Run, Wen, Run! – Hulpprogramma’s
Ik had het al over de podcasts van Evy Gruyaert. Maar er zijn ook apps waarmee je kunt bijhouden hoeveel je hebt gelopen en of je vooruitgang boekt. Ik gebruik hiervoor de app ‘Runkeeper‘. Deze app laat naast het aantal kilometers, ook mijn hardloopsnelheid en route zien.

#8 Run, Wen, Run! – Gear
Heel veel hardlopers lopen met een hardloophorloge. Om eerlijk te zijn, heb ik me hierin nog niet verdiept. Dus ik kan je dan ook geen advies geven. Wellicht gebruik jij wel een hardloophorloge en kun jij mij uitleggen waarom ik dit ook zou moeten gebruiken?

Bron
Bron

#9 Run, Wen, Run! – Geef niet op!
Opgegeven is geen optie! Hardlopen gaat met ups en downs, dat is normaal. Niet iedere dag is hetzelfde. Gun jezelf de tijd.  Je lichaam moet wennen en ook tot rust komen. En zeg nou zelf: wat is nou een half uurtje per dag? Keep it up!

#10 Run, Wen, Run! – Geniet!
Hardlopen is hard werken. Probeer niet te hard van stapel te lopen door te denken dat je meteen een marathon kunt lopen. Relax! Geniet van het hardlopen, van het buiten zijn, van de omgeving en van de frisse lucht. Geniet van het bezig zijn met je lichaam en vergeet vooral niet te ademen ;) You can do this!

Live ~ Laugh ~ Love
W&

~ Wat zijn jouw hardlooptips? ~

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

4 thoughts on “Run, Wen, Run! [1]

  1. Ja vraag 8 is er 1 met vele antwoorden. Ik zelf ben begonnen met een simpel Casio kermis klokje. Inmiddels loop ik al een paar jaar met een Garmin om de pols. Waar ik zeer tevreden over ben. Maar er zijn naast Garmin nog een lading aan verschillende merken en extra opties te krijgen per horloge. Denk aan Asics, Polar, Iron Man, Nike Sportswatch, Adidas, Mio. Met of zonder actuele snelheidsweergave, mogelijkheid tot interval trainingen, hartslag (HRM), touchscreen, modieus kleurtje of puur functioneel, bijgeleverde programma’s om je trainingen terug te kijken (niet altijd gratis) en ga zo maar door. Denk dat het makkelijkste en belangrijkste is, het te besteden budget en welke opties vind jezelf belangrijk vind. Mocht je nog meer (specifieke) vragen hebben, je weet me te vinden.

  2. Behalve een goede warming up en coolingdown is de looptechniek ook heel belangrijk. Iets wat vele mensen vergeten (en ik afgelopen zondag ook, auw). Ik heb gelezen en filmpjes gezien op YouTube over barefoot, chi-Running en poserunning techniek.

  3. @priscilla uiteraard een goed punt. Maar voor de mensen die net beginnen met lopen is dit ondergeschikt. Beginners moeten zich focussen op lekker lopen, genieten en vooruit komen. Daar gaat namelijk al genoeg energie inzitten. Looptechniek is niet iets dat je zo 1,2,3 aanleert/veranderd. Er op letten kan altijd. Bv arm inzet, knieheffing. Maar goede looptechniek is lastig en zeldzaam en komt veel bij kijken qua training. Ikzelf geef training volgens de souplesse methode. Lees en bekijk dit maar eens: http://proud2run.webs.com/apps/videos/videos/show/17788553-looptechniek-voorvoetlanding

    1. Wat goed, D! En super thx! Ik heb Pris nog niet genoemd in mijn blogs, maar we rennen samen. Ik neem haar op sleeptouw (beginner) en ik kan op deze manier rustig opbouwen. Ze doet het heel goed!

Leave a Reply

