RECEPT: Risotto met pompoen

Ja, daar ga ik weer… Alweer een gerecht uit de Italiaanse keuken. Ik hartje risotto! Ik ben er dol op en het is super makkelijk (en snel) om klaar te maken. Dit keer in combinatie met pompoen. Heerlijk! Een pompoen kun je op verschillende manieren snijden en schillen. In dit filmpje worden de verschillende manieren uitgelegd. Handig toch?  Risotto maak ik het liefst elke week. Het is ontzettend lekker en niet moeilijk, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Je bent zeker een halfuur(tje) bezig met het maken van dit gerecht. Let’s go!

(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013
(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013

 

RECEPT: Risotto Met Pompoen

Wat heb je nodig? 

  • 1 pompoen
  • 1 ui (gesnipperd)
  • 1 teentje knoflook
  • 4 el olijfolie
  • 300 gram (biologische) risottorijst
  • 1,5 liter kippenbouillon (van tablet)
  • verse Italiaanse kruiden [marjolein, tijm rozemarijn]

Wat moet je doen?

  1. Oven voorverwarmen op 190 ºC. Pompoen halveren en de zaden en draderige binnenkant verwijderen. (tip: instructiefilmpje) Je kunt er voor kiezen om de schil eraf te snijden. Ik heb dat niet gedaan. De keuze is aan jou.  Snijd vervolgens het vruchtvlees in blokjes van 2 cm. Verdeel de blokjes pompoen over een met bakpapier beklede bakplaat. Besprenkel met 3 el olie en bestrooien met de verse Italiaanse kruiden en wat peper en zout naar smaak. Bak ca. 20 min. in de oven.
  2. Maak 1,5 liter groentebouillon
  3. Ui en knoflook pellen en fijn snipperen.
  4. Verhit in een pan de rest van de olijfolie. Fruit de ui en de knoflook 3 minuten zachtjes aan, tot ze glazig worden. risottorijst toevoegen en 3 minuten meebakken.
  5. Hierna ga je er bouillon bij doen. Na elke scheut bouillon, blijf je roeren tot het is opgenomen door de risotto. Dan doe je er nieuwe bij, tot al je bouillon op is. Zo ga je (ca.) twintig minuten lang door. Simpel, maar je moet hier wel bij blijven.
  6. Voeg de pompoen toe aan de risotto en opscheppen maar. Buon appetito!

Zoals jullie wellicht weten ben ik geen fan van kaas (ik ben lactose-intolerant), dus dit heb ik achterwegen gelaten. Maar mocht je er wel van houden: (vers) geraspte Grana Padano, past hier goed bij.

(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013
(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013

Geniet ervan! En heb je het zelf gemaakt? Laat het me weten; ik ben heel benieuwd. Evenals tips: altijd welkom!

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

One thought on “RECEPT: Risotto met pompoen

Leave a Reply

