RECENSIE: Koningin van de nacht

Koningin van de nacht beschrijft het leven van het gezin Maandag dat in Den Haag woont, tijdens de Tweede Wereldoorlog. (1940-1945). Het gezin, bestaande uit Daniël Maandag, dochter Roos en zoon Daan is een muzikale familie. De vrouw van Daniël, Rosalinde Bliek, was een bekend violiste en lerares die recentelijk in Zwitserland is overleden aan de gevolgen van Tuberculose. De twee hadden een gemengd huwelijk, doordat hij Joods is en zij Katholiek.

Waar gemengde huwelijken eerder nog aan de dans ontsprongen, wordt dat later, vanwege de Duitsers, een ‘kwalijk’ iets. Daniël denkt de Duitsers te omzeilen en dekt zich in met valse documenten, waarmee hij kan aantonen dat hij een geadopteerde zoon is van Joodse ouders. Een zoon van de familie Maandag. Tevens koopt hij een doopbewijs van een christelijke gemeente in Groningen en denkt hiermee de Duitsers (tijdelijk) slimmer af te zijn.
.

“Maar ze is wel erg mooi hè, de Koningin van de nacht?”
Blz. 79.

Tweet bovenstaande quote

Naast Roos, de talentvolle vioolleerling, en Daan, is er ook nog zijn tante Isabel. Isabel heeft de verzorging van de kinderen overgenomen toen Rosalinde naar Zwitserland vertrok. Daan en zijn vader hebben een echte vader-zoon relatie. Daniël laat hem de schoonheid van de muziek zien aan de hand van de opera ‘Die Zauberflöte’ van Mozart. Daan raakte gefascineerd van de gekleurde platen, waaronder die van de scène van de Koningin van de nacht.

In deze prachtig geschreven roman zit weinig tot geen oorlogsgeweld. Maar helaas is het wel een boek met psychisch leed. Wat naar mijn mening minstens zo pijnlijk kan zijn.  De korte, nagenoeg anekdotische hoofdstukken lezen prettig. Al heb ik me hier en daar wel afgevraagd of ik de door Keuls geschreven Daniël Maandag niet eerst had moeten lezen. Ik had het gevoel dat ik een achtergrondverhaal had gemist. Desalniettemin vind ik Koningin van de nacht een geweldig en toegankelijk boek, voor zowel jong als oud.

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl. Lees hier hoe je kans maakt op een exemplaar van ‘Koningin van de nacht’.

Live ~ Laugh ~ Love
W&