RECEPT: Quinoa Risotto Met Champignons

Afgelopen week was ik aan het genieten van de nazomer in Italië. Ik heb echt prachtig weer gehad en lekker met mijn snoet in de zon gezeten. Maar, ik kon Italië natuurlijk niet verlaten zonder pasta, pizza en risotto te eten. Mmmmjammie! Lekkerrr! Ik ben al weer even terug in Nederland, maar nog steeds in de Italiaanse sferen. Eenmaal thuis maakte ik risotto met champignons, maar dan met quinoa in plaats van risottorijst. Super lekker en vandaag wil ik het (requested) recept met je delen!

RECEPT: Quinoa Risotto Met Champignons

Wat heb je nodig? 

  • olijfolie
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 300 gram (biologische) quinoa
  • 1,5 liter groentebouillon (van tablet)
  • 150 ml droge witte wijn
  • 2 bakjes champignons
  •  verse Italiaanse kruiden [marjolein, tijm rozemarijn]

Wat moet je doen?

  1. Maak 1,5 liter groentebouillon
  2. Ui en knoflook pellen en fijn snipperen.
  3. Champignons schoonvegen met keukenpapier en in plakjes snijden.
  4. Kruiden knippen en steeltjes verwijderen.
  5. Verhit in een grote (hapjes)pan de olijfolie. Fruit de ui en de knoflook 3 minuten zachtjes aan, tot ze glazig worden. Quinoa toevoegen en 3 minuten meebakken.
  6. Afblussen met wijn en de champignons en de Italiaanse kruiden toevoegen.
  7. Vanaf dit moment ga je er bouillon bij doen. Na elke scheut bouillon, blijf je roeren tot het is opgenomen door de quinoa. Dan doe je er nieuwe bij, tot al je bouillon op is. Zo ga je een kwartier lang door. Simpel, maar je moet hier wel bij blijven.
  8. Even proeven en indien nodig wat peper en zout toevoegen (heb ik trouwens niet gedaan). Vervolgens de pan van het vuur halen en opscheppen maar. Buon appetito!

Quinoa is een stuk gezonder dan risottorijst. Ik geloof dat je het dan eigenlijk geen risotto meer mag noemen, maar je maakt het ongeveer op dezelfde manier. Ik ben zelf helemaal geen fan van kaas (ik ben lactose-intolerant), dus dit heb ik achterwegen gelaten. Maar mocht je er wel van houden: (vers) geraspte Parmigiano Reggiano of Grana Padano, past hier goed bij.

(c) W.H. de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Geniet ervan! En heb je het zelf gemaakt? Laat het me weten; ik ben heel benieuwd. Evenals tips: altijd welkom!

Live ~ Laugh ~ Love
W&

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

8 thoughts on “RECEPT: Quinoa Risotto Met Champignons

  1. Dit lijkt me heerlijk, ik heb het recept meteen even opgeslagen! Jouw blog is trouwens ook heel erg leuk, ik ben je meteen via bloglovin gaan volgen. Hopelijk neem je ook eens een kijkje op mijn blog!
    Liefs

    1. Tineke: het is heerlijk! En misschien voor jou wél met kaas? Mijn lijf reageert er niet lekker op, dus ik skip het. Laat even wat weten als je het gemaakt hebt; leuk. Ik ga gelijk even op je blog kijken. Grtz, Wen

Leave a Reply

