Welke Voorbeeldfunctie Heb Jij?

Vandaag gaan we het hebben over rolmodellen. Wat voor model? Een rolmodel. Een (type) persoon of een persoonlijkheid, die een voorbeeldfunctie vervult voor een bepaalde groep mensen. Personen die je inspireren en motiveren om onvermoede talenten uit jezelf te halen. Denk hierbij aan een acteur, een zanger of misschien is dat voor jou wel: Jezus.

Ik ga hier niet mijn rolmodellen opnoemen. Maar er is wel een boodschap die ik jullie wil meegeven, en dat is: doe waar je gelukkig van wordt en blijf vooral jezelf! Iedereen is rolmodel en ik geloof erin dat je met daadkracht en durf, ver kunt komt. Dat betekent (in ieder geval voor mij) dat niets vanzelf komt en dat als je iets voor elkaar wilt krijgen je altijd moet bedenken: mensen zijn niet tegen jou, mensen zijn voor zichzelf.

Bron
Bron

En dat bedoel ik absoluut niet verkeerd, maar dat is wel iets wat ik geleerd heb en wat mij de laatste tijd is opgevallen. Even los van de rolmodellen: mensen doen er alles aan om aardig gevonden te worden. En helaas soms ook ‘over de rug’ van iemand anders. Zorgen dat ze beter zijn dan jij, slimmer of soms sterker. Je helpt ze op weg en uiteindelijk zijn zij diegene die met de eer strijken, door ermee in the spotlights te staan. Dat is toch eigenlijk best kansloos als je dit leest, of niet?

Een rolmodel of niet, je komt ze altijd tegen. So deal with it. Er zijn altijd mensen die je bewust of onbewust onzeker maken. En het over laten komen als bemoediging, maar ondertussen is het kritiek. Ze zien dat jij succes hebt of geliefd wordt en willen dat ook graag. En in plaats van dat ze jou nemen als ‘voorbeeld’, gaan ze je op een onhandige (en misschien wel doorzichtige) manier kopiëren. De zogenaamde copycats.

Ach ja, wat moet je ermee? Het zijn vaak mensen die de fouten zoeken in jouw leven in plaats van de fouten te herstellen in hun eigen leven. Mijn moeder én mijn rolmodel, heeft mij altijd geleerd om er boven staan. Positief blijven en in jezelf (te blijven) geloven. En met deze wijze woorden, sluit ik dit stuk af. Mama: you’re the best! XOXO

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

~ Wie is jouw rolmodel en waarom vind jij hem of haar zo inspirerend? ~

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

Leave a Reply

