Wees Voorbereid! Het Is Declutter-tijd!

Troep. Rommel. Puinzooi. Chaos. Herkenbaar? Nou, in ieder geval niet bij mij thuis! Ik heb een vreselijke hekel aan rommel en troep. Dat wil niet zeggen dat ik nooit troep maak. Ik ruim mijn ‘troepjes’ altijd direct op.

Aankomend weekend is mijn agenda geblokt en is het tijd om te declutteren; oftewel: het opruimen en minimaliseren van spullen. Kasten worden schoongemaakt, spullen worden uitgezocht en alles wordt opnieuw ingedeeld. Zomerkleding wordt opgeruimd en er wordt plaatsgemaakt voor mijn wintergarderobe.  En nee, ik heb geen steriele / ziekenhuis-achtige huisinrichting, maar ik vind het gewoon fijn als alles netjes en opgeruimd is.

Bron
Bron

Maar je zei net dat je huis al opgeruimd is? Ja, dat klopt, maar er zijn een hoop dingen die ik niet (meer) gebruik. Ik ga dus alles ‘uitpluizen’ en beslissen wat ik wil houden en wat echt weg kan. Kleding bijvoorbeeld. Shoppen is mijn hobby en ik heb tien jaar in de confectie gezeten. Ik heb ondertussen een hele hoop kleding verzameld. En zeg nou zelf: draag jij alles wat er in je kast hangt? Vast niet. DUS: opruimen en minimaliseren. Versleten kledingstukken of stukken met gaten erin (komt weinig tot niet voor), mag weg en de rest gaat naar de vriendinnen, familie of stop ik in de kledingbak.

Servies heb ik geloof ik voor een heel leger! Tja… Indische families zijn GROOOOOOT! Ik ben op mijn zestiende begonnen met het ‘sparen’ van mijn uitzet. Ik moet nog even bekijken hoe ik dit ga aanpakken, maar dat komt vast goed. Alles wat wegkan, doneer ik aan mijn zus (woont net samen) of breng ik naar een kringloopwinkel. Er zijn mensen die het harder nodig hebben, dan ik. En anders ligt het toch maar te verpieteren in de kast.

Waarom zou je eindelijk declutteren? Voor mij is dat een simpele vraag. Wat moet je in hemelsnaam met zoveel ‘troep’? Een rommel in huis, betekent vaak een rommeltje in je hoofd. Dus lekker opruimen die handel.  Misschien sla ik een beetje door, want ik ben een expert in het structureren en opruimen van ‘troep’.  Mijn boeken heb ik ingedeeld van groot naar klein en gecategoriseerd op onderwerp. In mijn kledingkast hangt en ligt alles op kleur. En last but not least: mijn dvd’s en kruidenpotjes staan op alfabetisch-lexicografische volgorde.

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

~ Weet je niet waar of hoe je moet beginnen?
Hulp nodig of tips? Laat het achter in de comments. ~

.
Uitgelichte afbeelding: bron

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

One thought on “Wees Voorbereid! Het Is Declutter-tijd!

Leave a Reply

