K.I.S.S. [Keep It Simple Stupid]

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren via kiz-quotes.nl

~ Piekeren Is De Verkeerde Kant Op Fantaseren
.

Herken je dat? Piekeren over bepaalde zaken, negatief of moeilijk denken, terwijl iets eigenlijk heel simpel is? Piekeren is ongezond en ik ben er zelf ook wel eens schuldig aan. Ik vind het soms lastig om bepaalde gedachten uit mijn hoofd te zetten en ik merk dat het onbewust een gewoonte is geworden. Dat is niet fijn, maar hoe stop je zoiets eigenlijk?

Gedachten die door je hoofd flitsen, vaak onbewust, bepalen hoe je je voelt. Door bewust te worden van je gedachten en gevoelens en deze van een afstandje te observeren, kun je dit doorbreken. Althans, dat is hoe ik er over denk. Onderzoek waarom jij je (nu) zo voelt. Stel vragen aan jezelf of schrijf het desnoods op.  Hoe voel ik mij? Wat is er gebeurd en waarom voel ik mij nu zo?

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren via kiz-quotes.nl
Bron

Ik merk dat ik het lastig vind om de gedachte los te laten over ‘wat anderen van mij denken’. Een goed voorbeeld is dat ik nu dit stuk aan het schrijven ben. Wat er als eerste door mijn hoofd ging was: ‘Oh god, straks denken ze dat ik niet goed snik ben?’ Direct daarna schoot er door mijn hoofd: ‘Nee, jij bent niet perfect en deelt alleen jouw ervaringen met anderen. Er zijn genoeg mensen die dit ook ervaren; wellicht niet weten wat ze moeten doen en er ook niet voor uit durven te komen.’ Zie je nu wat mijn hoofd soms met mij doet? Wat ik probeer te zeggen is: nee, ik ben niet gek (eerder prettig gestoord) en ik wil alleen maar mijn eigen ervaringen met jullie delen. Ik ben geen deskundige, maar wellicht helpt mijn verhaal jou verder? Sharing is caring, right?

Oplossingsgericht werken is één van mijn competenties. En dat niemand perfect is, weet ik ondertussen ook wel. Maar hoe zet je die negatieve gedachten om in positieve gedachten? Ik vondThe Work van Byron Caty met gelijk weer een (levens)les: je hoeft niet alles alleen op te lossen (daarom deel ik ook ‘mijn’ verhaal). Iedereen met een open geest, kan er aan meedoen. Het is een manier om vrede in jezelf en met de wereld te vinden.

Tips van Byron Caty:

Er zijn drie soorten zaken: mijn zaak, jouw zaak en Gods zaak.

  1. Bij je eigen zaak blijven: dat is jouw enige zaak. Weet wat goed is voor jou en werk eraan.
  2. Denk niet voor een ander: denken dat je weet wat het beste is voor anderen is je buiten je eigen zaken begeven.
  3. Denk niet voor God: als je je zorgen maakt over wanneer je dood gaat , tsunamies of oorlogen dan zit je in Gods zaken. Het ligt niet in jouw handen.

Ik vond het wel iets om over na te denken. Misschien werkt het ook voor jou? Ik wens je in ieder geval veel succes. En hoe om te gaan met (online) kritiek? Lisa van Smart & Sexy weet daar wel raad mee.

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

~ Wat is jouw tip tegen piekeren?
En hoe ga jij om met (negatieve) gedachten? ~

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

One thought on “K.I.S.S. [Keep It Simple Stupid]

Leave a Reply

