Wen’s #FAVS | [on]Gezonde Snacks

~ If we’re not supposed to have midnight snacks,
then why is there a light in the fridge?

.
Vroeger, ja vroeger, at ik bijna dagelijks een zak met chips. ‘Nommingzzz’, ‘de-lish’! Ik ben nog steeds een enorme snoepkont als het om eten gaat, maar de laatste jaren ben ik bewuster geworden met wat ik in mijn mondje stop. Je bent immers wat je eet, toch? Nee… ik ben niet op dieet, maar hart- en vaatziektes zitten in onze familie. Bovendien wil ik niet op mijn vijftigste de pijp uit! Door het aanpassen van je leefstijl en eetpatroon (!) zijn 80% van de hart- en vaatziektes vaak te voorkomen. Dusssss…. ik bedoel maar!

Elke ochtend drink ik steevast een glas warm water met citroensap. Supergoed voor je lijf, een verfrissende ‘energie-boost’, zuiverend én vitamientjes! Ik probeer zoveel mogelijk E-nummers te vermijden, maar helaas zitten deze bijna overal in. Ik heb een enorm zwak voor Mononatriumglutamaat (MSG, E621), een synthetische smaakversterker die (helaas) toegepast wordt in veel hartige voedingsmiddelen. Wat het met je doet? Eten waar MSG in verwerkt is, veroorzaakt ‘eetdrang’ en hierdoor eet je bijvoorbeeld een hele zak chips in één keer leeg. Ook probeer ik zoveel mogelijk biologisch te eten en minder vlees. Pesticiden? Weg ermee! 

(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013
(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013

Quinoa = superfood! Rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium. Heerlijk als salade, maar ook lekker bij (gegrilde) groentes of als ontbijt. Ik ben er dol op! Evenals tarwekiemen (een bron aan vitamine B, ijzer, omga 3/6, enz.), lijnzaad (gezond en reinigend) en chia zaden (rijk aan o.a.vezels, mineralen en antioxidanten), lekker door de yoghurt samen met blauwe bessen: jammie!

Tijdens mijn reis naar Vietnam ben ik verslingerd geraakt aan de Vietnamese springrolls. Je hebt hier wel tijd en geduld voor nodig om alles te snijden, maar dan heb je ook  een lekker en gezond gerecht. Er zullen vast 1001 recepten zijn en nog eens tal van vouwtechnieken, maar dit vond ik voor nu zeer oké:

Stap 1:
Benodigdheden: rijstpapier (te koop bij de toko), sojasaus (ik gebruik die van het merk Sakura, bevat minder zout én is glutenvrij), ½ komkommer, 1 (punt) paprika en 1 blikje maïs. Optioneel: sesamzaadjes die je met de sojasaus kunt mengen.

Stap 2 en 3:
Snij de komkommer en paprika in kleine reepjes.
Volg de instructies op de achterzijde van het rijstpapier om deze ‘eet-proof’ te maken.

Stap 4:
Leg de reepjes komkommer en paprika samen met wat maïskorrels in het midden van het rijstpapier. Leg de voorkant van het papier er overheen, trek het strak naar achteren en rol door tot de helft. Vouw dan de zijkanten naar binnen en rol verder door.

(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013
(c) W.H. de la Rambelje / 2Z1G 2013
(c) W.H. de la Rambelje 2Z1G / 2013
(c) W.H. de la Rambelje 2Z1G / 2013

Ăn nao (smakelijk eten)!

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

~ Wat is jouw favoriete (on)gezonde snack? ~

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

 

Leave a Reply

