Ben Jij [Bij]gelovig?

~ Not Calm. It’s Friday 13th

.
Bijgeloof is geen traditioneel geloof, ook al heeft het daarmee wel een ‘geloof’ in bovennatuurlijke krachten of machten gemeen. Bijgeloof heeft vaak betrekking op het verkrijgen van geluk en het verdrijven van ongeluk.

Vrijdag de 13e
Een van de bekendste voorbeelden van bijgeloof (denk ik) is de betekenis van het (ongeluks)getal 13. Helemaal in combinatie met vrijdag: vrijdag de dertiende. Die twee samen = extra ongeluk! Zouden er mensen zijn die op die dag hun huis niet uit komen? Zelf geloof ik niet in deze onzin, ik denk dat ik daarvoor te nuchter ben. Maar voor de liefhebbers: zet in je agenda een kruis door: (vrijdag) 13 september en (vrijdag) 13 december 2013. 

Hoefijzers
Een hoefijzer beschermt en brengt geluk. En volgens bijgeloof verdubbelt je geluk als de hoefijzer boven een deur gehangen wordt. Is dit serieus mensen? Cut the crap! En wat nou als je in de deuropening staat en de hoefijzer valt op je kop? Nee! Ook hier geloof ik niet in. NEXT!

Afbeelding via: geschiedenisleraar.info
Afbeelding via: geschiedenisleraar.info

Klavertje vier
Het klavertje vier is een teken van voorspoed en geluk én het beschermt tegen betoveringen van heksen. Kijk! Dat is nou eens handig, want ik ken een aantal gemene heksen ^^. Of het nou werkt of niet, ik vind het wel leuk om in een grasveld te duiken en te zoeken naar een klavertje vier! Wist je trouwens dat een klavertje vijf juist ongeluk brengt?

Geloof jij het?
Wie loopt er vrolijk onder een ladder door? Of geloof jij echt dat dit ongeluk brengt? Scherven… brengen die nou geluk of geen geluk? Drie keer niezen is morgen mooi weer? Of heb je dan een beginnende griep te pakken? Als de klok slaat, blijft je gezicht zo staan? Ik mag hopen dat hij er dan op blijft zitten in plaats van eraf valt. Kortom: bijgeloof, waar of niet waar?

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

~ Wat is jouw (bij)geloof? ~

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

Leave a Reply

