Nu Even Niet!

~You have no idea how i’m feeling, so shut up

.
Prikkels, prikkels, prikkels… Negatieve prikkels… Nu. Even. Niet! Aso rijgedrag in het verkeer, een irritant persoon aan de telefoon of iemand dicht(er)bij die je mind fucked en waarvan één ontmoeting vaak genoeg is voor een heel jaar! Dat soort mensen zuigen gewoon energie uit je. Energie die ik nu graag aan mooie dingen wil besteden.

Pfff… lastig, want er zijn zoveel momenten die mij raken. En ik zeg er niet altijd wat van, of ik reageer er boos op zonder daar echt bewust voor te kiezen. Nee, ik zeg vaak niet wat ik ECHT denk. Dat is één van mijn valkuilen waaraan ik moet werken. Ik ben een gemakkelijke prooi voor mensen die misbruik willen maken van een situatie en zo dus over mij heen lopen. Duidelijk mijn grens/grenzen aangeven is ook niet een van mijn sterkste punten, maar hé, niemand is perfect, weet je nog? En bovendien is het ook een competentie om je valkuilen in te zien en hieraan te werken. Ik bedoel maar… 

Bron
Bron

Er zijn ook momenten dat ik er juist wel van wat zeg. Maar op dat moment komt het op mij over alsof ik niet serieus word genomen. Wat ik zeg, telt niet. Of je gaat ergens tegenin, maar je wordt overruled, want: ‘nee, dat heb je niet overlegd’ of ‘JIJ hebt een fout gemaakt’. Met woorden kwam ik er op dat moment niet uit. Nee, ik heb geen zin in een welles-nietes spelletje. Maar, ik wist dat ik gelijk had…

Ik wil dit veranderen. Ik wil niet dat elke ‘random’ negatieve prikkel mij raakt. Dat kost tijd, want nieuw gedrag is niet van het ene op het andere moment aangeleerd. Daarom heb ik met mezelf de volgende afspraken gemaakt om mijn grenzen beter aan te kunnen geven:

  1. Rustig blijven: duidelijk aangeven wat ik wil, in plaats van boos worden of iemand de hersens inslaan, want daar los je niets mee op.
  2. Houd het bij jezelf: ‘dit doet het met mij’, ‘zo komt het op mij over’. In plaats van ‘jij moet’ of ‘jij bent’.
  3. Oplossingen aangeven: ‘ik stel voor dat’. En vertel dan wat er moet gebeuren. Ik vind het beter om zelf initiatief hierin te nemen in plaats van andersom. Hierbij houd ik in mijn achterhoofd: wat verwacht ik van de ander?

Wish me luck!

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

~ Hoe geef jij je grenzen aan? ~

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

 

Leave a Reply

