Hemangioom

“Imperfection is beauty, madness is genius and it’s
better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”
~ Marilyn Monroe

.
Bergen op Zoom, 7 augustus 1983. Een klein ‘pindamensje’ werd geboren. Een paar dagen na mijn geboorte ontdekte mijn ouders een klein rood vlekje op mijn linker bovenarm. ‘Oh, dat is niets waar u zich zorgen over hoeft te maken hoor,’ zei de arts.

Hemangioom: aardbeivlek
In sommige gevallen is de ‘aardbeivlek’ bij de geboorte al volgroeid. Alleen dit type (ja, heb ik weer…) is bij de geboorte nog niet zo duidelijk aanwezig of ontwikkelt zich in het eerste jaar na de geboorte. In de eerste weken tot maanden kan een aardbeivlek een snelle groei vertonen. Een aardbeivlek wordt ook wel haemangioma fructosum genoemd.

Een aardbeivlek is een vlek die op de huid ligt en helrood tot donkerpaars van kleur is. Meestal bevindt de aardbeivlek zich op het hoofd, de armen of op de bovenkant van de romp. Maar ook op andere lichaamsdelen – zoals bij mij op mijn linker bovenarm – kunnen aardbeivlekken voorkomen. Het uiterlijk van de vlek lijkt op een aardbei, vandaar de benaming aardbeivlek (duh…)

© W.H. de la Rambelje / E.L. Luntungan
© W.H. de la Rambelje / E.L. Luntungan

Oorzaak
Van de 100 geboren baby’s, ontstaat er bij 8 tot 10 baby’s een aardbeivlek. Opvallend is dat het vaker voorkomt bij meisjes dan bij jongens. Ook hebben blanke kinderen er meer last van, net als te vroeg geboren baby’s. Lucky me: ik ben een meisje én ik ben (twee maanden) te vroeg geboren! Hallelujah!

Een aardbeivlek groeit door tot een leeftijd van ongeveer twaalf maanden en verdwijnt met een paar jaar. Uiteindelijk zal de aardbeivlek doffer van kleur worden en langzaam verdwijnen. Meestal gebeurt dit tussen het 3e en 10e levensjaar. Wanneer de aardbeivlek niet spontaan verdwijnt, en iemand er duidelijk last van heeft, dan kan er chirurgisch worden ingegrepen.

Aardbeihemangioom – Ooievaarsbeet – Wijnvlek
Een aardbeivlek wordt vaak verward met een ooievaarsbeet of een wijnvlek. In tegenstelling tot een ooievaarsbeet of een wijnvlek, kan een aardbeivlek groeien. Aardbeivlekken zijn goedaardige woekeringen van bloedvaten (goedaardige tumor). De oorzaak ervan is onbekend.

Aardbeivlek ~ W& | W& ~ Aardbeivlek
Bij mij zit de vlek (al 29 jaar) op mijn linker bovenarm. Op de plaats waar de vlek zit, is de huid wat dunner dan op andere plekken en zit de huid wat losser. Met de jaren is het flink geslonken en is de kleur vager geworden. Ik ondervind er geen hinder van (het doet geen pijn) en ik ben er (gelukkig) ook nooit mee gepest. Bij mooi weer of op vakantie verzorg ik de vlek extra goed en gebruik ik hiervoor een zonnebrand met hoge beschermingsfactor. Ik heb me er nooit voor geschaamd. Het hoort bij mij. Ik ben niet perfect. Ik ben W&, inclusief aardbeivlek!

Bronvermelding: www.huidinfo.nl/haemangi.html, nl.wikipedia.org/wiki/Hemangioom, mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45987-aardbeivlek-hemangioom.html.

.
Live ~ Laugh ~ Love

W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

.
~ Wat is jouw ‘imperfectie’? ~

Uitgelichte afbeelding via: etsy.com

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

Leave a Reply

