Back To Your Roots: I.N.D.I.S.C.H.

~ Ben ik door een weggewaaid verleden
Niet blijvend uit mijn koers geraakt
Heb ik door een weggeraakt verleden
Niet een ander van mezelf gemaakt
(‘Wie ben ik’, Wouter Muller)

.
Back To Your Roots

Yes I did! In 2005 maakte ik mijn eerste reis naar Azië, én naar het land waar mijn ouders zijn geboren: Indonesië (toentertijd: Nederlands Indië). Raar, maar waar… maar het voelde voor mij als thuiskomen! De hidoeng pesek (platte (Indische) neus) was voor mij gelijk een punt van herkenning! ‘Wow! Nog meer mensen met zo’n neus :-) En dan hebben we het nog niet eens over de heerlijke temperatuur, de prachtige natuur en de vriendelijke mensen.

Bijna drie weken trok ik door de geuren en kleuren van dit prachtige land. In vogelvlucht: van Jakarta (waar mijn vader is geboren – toen nog Batavia) met het Nationaal Monument en de Sunda Kelapa haven, naar een wandeling door de botanische tuinen in Bogor. Prachtig! Via de puncak naar Bandung, met een bezoek aan de Borobudur en Jogjakarta. Heerlijk slenteren door Jalan Malioboro met haar vele stalletjes en marktkraampjes: love it! 

(c) Wendy de la Rambelje
(c) W.H. de la Rambelje

Met het lijstje dat ik van mijn vader kreeg, kocht ik zijn favoriete krontjong muziek in een van de vele winkeltjes. ‘Tuan: saya mau tanya ada lagu lagu dari Hetty Koes Endang?’ (meneer, heeft u muziek van Hetty Koes Endang?) Vroeg ik in mijn beste Bahasa. Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar de meneer achter de toonbank schoot van zijn stoel en griste alle cd’s uit het rek.  Euhm ja… wat nu dacht ik toen? Nou ja… in de trant van beter iets dan niets… heb ik alle cd’s maar gekocht!

Mijn reis eindigde met een aantal dagen vertoeven in Bali, waar ik – naar mijn gevoel –  te kort verbleef om het goed te ontdekken. De dagen in Indonesië gingen te snel voorbij, maar de herinneringen zal ik altijd bij me dragen. Na deze reis raakte ik nog meer geïnteresseerd in het verhaal van mijn ouders. Hoe was dat voor hen om dit prachtige tropische land te verlaten en min of meer in te ruilen voor een koud kikkerlandje zoals Nederland?

Mijn ouders maakten – samen met mijn oma – in 1980 precies dezelfde reis als ik in 2005. Zonder dat ik hun foto’s gezien heb, zijn 80% van de foto’s identiek en/of op dezelfde plek genomen als vijfentwintig jaar geleden. Toeval of geen toeval, oordeel zelf…

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

~ Waar liggen jouw roots? ~

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

2 thoughts on “Back To Your Roots: I.N.D.I.S.C.H.

Leave a Reply

