VROEGAH! Weet Je Nog?

.~ Nostalgie, jeugdsentiment: ‘vroegah’

.
Van lp’s, cassettebandjes, videobanden, een permanent, blauwe mascara tot aan tuinbroeken. Weet je nog? Vroeger? Vroeger, toen alles beter was… of toch niet? Krijg je al een flashback? Ik neem je in vogelvlucht mee terug naar de jaren 80/90.

The Spice Girls & Hex schoenen
“If you wanna be my lover, you gotta get with my friends” Ja, ja! Ook ik krijste mee met de liedjes van The Spice Girls. En jaaaha: ik had ook ‘Spice Girl’ schoenen. Zelf had ik laarzen van het merk Hex. Als ik eraan terugdenk, dan krijg ik spontaan weer pijn aan mijn voeten. Wat een gewicht sleepte ik mee. Ik moest dan ook aardig doorlopen (lees STAMPEN) om op tijd op school te zijn. Letterlijk een blok aan mijn been! Maar als het regende had ik wel altijd droge voeten, dat dan weer wel.

The Spice Girls (bron: http://3.bp.blogspot.com/-RJgYvo3gUIg/UVERAxDswzI/AAAAAAAASRE/Iv83mJKviEc/s1600/01.jpg)

.

Hex schoen (bron:http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://members.multimania.nl/highluc/images/AW10Hex13.5-7cm2000.jpg&imgrefurl=http://www.upcoming.nl/nicky/760/kleding-en-schoenen-die-je-vroeger-altijd-wilde-hebben&h=419&w=575&sz=19&tbnid=km5VQ3jvWlbklM:&tbnh=90&tbnw=124&prev=/search%3Fq%3Dhex%2Bschoenen%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=hex+schoenen&usg=__cmRnt9WXNiPSyPlVNxwxyZN1bj8=&docid=X-sjuOaLGEuDkM&hl=nl&sa=X&ei=GrRvUZb-CIid0QXHqoC4Bw&ved=0CD4Q9QEwBA&dur=341)

Tv-series
Baywatch, Beverly Hills 90210, Saved by the bell, Blossom, Jack and the Fatman, Miami Vice, The Fresh Prince of Bel-Air. Tijdens het kijken van Blossom zwijmelde ik bij de verschijning van Joey. ‘Aii!’ en ‘oewww!’ De gespierde armen van A.C. Slater uit Saved by the bell. En waar mannen met bosjes voor Pamela vielen, was mijn hunk uit Baywatch Matt Brody.

Lachen, gieren, brullen was het met de serie The Fresh Prince of Bel-Air. Wie kent het dansje van Carlton Banks nog? It’s not unusual to be loved by anyone… Juist ja! Die! Opgeloste zaken door McCabe, zijn oude hond Max en Jake Styles tijdens Jack and the FatmanIk geloof dat bijna elke (jonge) vrouw in Nederland kwijlend voor de buis hing tijdens Miami Vice: “Sonny” Crockett en “Rico” Tubbs.

Tv-series1

Tv-series2

Eten en drinken
Tjolk (Sjolk) was een zuilveldrank voor de jeugd. Er waren vijf verschillende smaken met elk een vrolijk dier op de verpakking: aardbei (konijn), banaan (aap), chocolade (bruine beer en mijn favoriet!), tropisch fruit (papegaai, later dolfijn) en melk (koe).

Raider, nu beter bekend als Twix. Een chocolade reep bestaande uit 2 smalle repen gemaakt van een koekje met een laag karamel en (melk) chocolade. Mjammie!

Jawbreaker firebal: mijn favoriet! Fireee!! De Jawbreakers hebben verschillende harde lagen die eerst moesten oplossen voordat je het snoepje kon doorbijten. In de kern van de jawbreaker zat dan kauwgom verstopt.

Eten en drinken

Kleding en Schoenen
Tuinbroeken… ik kan er nog steeds NIET naar kijken. Call the fashion police! Afschuwelijk! Bah, bah! Ik zou er niet dood in gevonden willen worden. Maar goed… ieder zijn ding. Zo weet ik dat Liselore jarenlang verslaafd is geweest aan tuinbroeken. Toen ik afgelopen weekend in dé modestad Parijs was, zag ik ze hangen in het leer! Dus goed nieuws voor de luitjes die de tuinbroek wel wat vinden…they’re back!

Ook de crop top (naveltruitje) is terug van weggeweest en schijnt een absolute must-have te zijn voor deze zomer. Sorry… maar ook dit item doet pijn aan mijn ogen! Al bladerend door mijn glossy’s zie ik ze met regelmaat voorbij komen bij de bekende modehuizen (o.a. Balenciaga en Louis Vuitton). Op een stijlvolle manier gecombineerd en vaak onbetaalbaar. Bij de bekende modehuizen dan. Lang leve de Primark en de H&M. Euhm… voor de liefhebbers dan, ik pas!

L.A. Gear! Het cultmerk uit de jaren ’80. En drie keer raden… Juist! Die heb ik ook gehad! De witte gymp met twee 2 kleuren (glitter) veters zijn typisch iets van L.A. Gear. Aangeprezen door o.a. Paula Abdul en Michael Jackson. Nu twee decennia later weer helemaal hip en happening: get back in Gear! Ohh YEAH!

Over de housebroek kan ik duidelijk zijn: walgelijk!!! Dit doet toch pijn aan je ogen? Maar ook hier weer: ieder zijn of haar  ding.

Kleding en schoenen

Popsterren
Ik geloof dat ik niet hoef uit te leggen wie Michael Jackson, Madonna, Whitney Houston en George Michael zijn? Helaas zijn sommigen niet meer onder ons, maar hun liedjes blijven voor altijd in onze herinnering: ‘You hear the door slam and  realize there’s nowhere left to run’ ‘Cause this is thrillerrrrrrrr’ ‘Thriller at night’ Awhooooooo =)

Popstars

Spelletjes en Gadgets
Wie kent het nog? Spijkerpoepen (touwtje om je middel met spijker, zonder handen de spijker in een fles laten zakken), Ei-lopen (lepel in de mond met ei er op), snoephappen (teiltje met water waar kinderen met de handen op de rug om de beurt met de mond een snoepje eruit mogen vissen), zaklopen en stoelendans. En wat dacht je van elastieken?

Elastieken
“Elastieken, erin, eruit, erop, eraf”

En wie had die handige (uitrolbare) rolykit? Deze (opberg)box van vroeger had veel opbergvakjes waarin je je pennen, gum en potloden kon opbergen. Ik weet het nog goed! Ik had een blauwe en hij was uit het klaslokaal gejat! En dat pikte ik natuurlijk niet! Ik heb de dader opgespoord en ik heb net zolang aan de deur gestaan tot ik mijn rolykit terugkreeg!

rolykit

Live ~ Laugh ~ Love
W&

Dit artikel verscheen eerder op 2Z1G.nl.

Wat/welk item doet jou terugdenken aan je kindertijd of jeugd?

Bronvermelding: 1, 2, 3a, 3b, 3c, 3d, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b, 5c, 6a, 6b, 6c, 6d, 7a, 7b, 7c, 7d, 8, 9

LIKE & FOLLOW BY WEN
Twitter |  Instagram Bloglovin’ | 
Pinterest 

One thought on “VROEGAH! Weet Je Nog?

  1. Oh geweldige tijden waren de ’80’s/ ’90’s! Ook ik zat elke week te zwijmelend naar Dylan McKay (BH 90210) te kijken. En idd voelde mij heel stoer met mijn LA Gears en Fila’s niet te vergeten.
    Die jawbreakers at ik altijd de hete versies van, die zo heet waren dat ik ze eerst onder de kraan afspoelde :-| Hele effect weg, maar goed, kinderlogica. Tjolk dronk ik niet, volgens mij werd ik er misselijk van.
    Wat was het leven toen toch simpel hè? Je had geen gsm’s of smartphone. Je speelde de hele dag buiten en kreeg een sleutel om je nek om thuis te komen. Of je trok aan het touwtje dat uit de brievenbus hing. De sociale controle was groter, zodat je niet bang hoefde te zijn dat een inbreker binnen kwam.
    Het zou leuk zijn als je af en toe weer zo onbezorgd kon leven :-)

Leave a Reply

